Miksiköhän näen nykyään erittäin selkeitä ja muistettavissa olevia unia? Olen koulussa oppinut unen vaiheet yms, että vähän aikaa ennen heräämistä nähdyt unet muistaa parhaiten, mutta nykyään uneni ovat jotenkin pelottavan todentuntuisia ja selkeitä.
Nyt hiihtolomalla olen nähnyt merkillisiä unia - yhtenä yönä olin rannalla, jonka hiekkadyynit olivat uhkaavan korkeita, ja minulla oli punaiset varvastossut. Toissayönä unessani oli kuolema, se kertoi osaksi koirani kuolemasta mutta koirallani oli ihmishahmo joka teki kuolemaa. Kuulostaa näin painajaiselta, mutta jotenkin se oli todella kaunis ja suloinen uni.
Olen niitä, jotka uskovat uniin - olen varma, että jokaisella unella on tärkeä merkitys, varsinkin pienillä yksityiskohdilla. Olen lukenut unien tulkintakirjoja, mutta mielestäni osaan itse ymmärtää uneni oikein, ilman ketään muuta. Toisaalta, tietenkään en tiedä, jos vaikka punainen varvastossu merkitsee jotain erityistä, mutta unieni yleinen sanoma on minulle usein selvä.
Jos unet ovat viestejä alitajunnalta, miksi se viestittelee vain öisin, eikä valvetilassa? Ja jos unet kertovat jotain tärkeää elämästämme, jotain mitä pitäisi huomata, miksi ne tulevat silloin, kun nukumme? Onko niin, että valveilla ollessamme keskitymme vain rutiineihin, elämme pintaliitoisesti, ja itse asiassa olemme yöllä nukkuessamme kaikkein eniten hereillä...?